Založ si blog

Domáca strava vs. reštauračná

Jesť doma alebo ísť do reštiky? Dilema, ktorú všetci dobre poznáme. Koľko jedál týždenne zješ vonku? Poďme porozmýšľať čo sa oplatí viac z finančného hľadiska a čo je pre naše zdravie prospešnejšie. Za posledných 40 rokov sa ľudia stravujú mimo domu viac a viac.

Mnohé štúdie dokazujú, že stravovanie v reštauráciach vedie k zníženiu nutričných hodnôt stravy, čo môže spôsobiť rôzne zdravotné tažkosti. Bageta z pumpy na raňajky, obed v jedálni, či fast food po ceste domov z práce, to všetko nepriaznivo ovplyvňuje zdravie človeka. Preto, keď si nájdeš každý deň hodinku na to aby si si navaril obed môžes získať veľa.

Veľkosť porcií

Všimol si si veľkosť porcií jedál v reštauráciách v posledom čase? Vymyká sa to z pod kontroly. Napríklad minule som čítala že človek by mal v skutočnosti zjesť len jednu štvrtinu bežnej porcie cestovín aké dávajú v reštikách. Keď si dám svoje obľúbené ryžové rezance v najbližšom čínskom bistre, porcia je enormná. Mnohokrát ich ale sama zjem celé. Ak by som si ich navarila doma, isto by som si do práce nevzala pol kilovú porciu. Prejedanie sa vedie k obezite a tá vedie k srdcovo-cievnym ochoreniam, cukrovke atď. Už len ten pocit, keď zdolám celé ryžáky, poviem vám, moja produkcia v práci sa rapídne znižuje.

Vieš čo konzumuješ?

Keď si objednáš jedlo v reštike, nikdy nevieš, odkiaľ jednotlivé ingrediencie pochádzajú. Pri nákupe potravín máš možnosť výberu a kúpiš si to, čo má čo najlepšie nutričné hodnoty za príslušnú cenu. Reštauračné jedlá sú lahodné a iba málokedy sa ti podarí doma vykúzliť podobný efekt. Ale vedel si, že mnohokrát v tom hrá úlohu glutaman sodný? Pridáva sa do jedál aby chutili čo najlepšie. Pre zdravie človeka to samozrejme nie je dobré, pretože glutaman sodný je chemická látka, ktorá funguje tak, že aktivuje chuťové receptory jednej z piatich základných chutí. Neublíži okamžite, ale dlhodobé užívanie takisto môže spôsiť neblahé účinky na zdravie.

Čas

Mnoho ľudí sa vyhýba vareniu doma, pretože jednoducho nemajú čas. Tiež niesom výnimkou a po práci občas zbehnem do fast foodu na kebab, ale snažím sa to obmedzovať. Najlepšie ako sa to dá, je naučiť sa variť jednoduché jedlá, ktoré sú hotové do pol hodiny. Nie je to ťažké, dnes sa počíta s tým, že ľudia sú viac zaneprázdnený. V kníhkupectvách pribúdajú kuchárske knihy s rýchlymi receptami. Poďalšie, varenie je zábava a kreatívna práca. Stráviš viac času doma so svojou rodinou alebo priateľmi. Naješ sa v pokoji domova, pri obľúbenej knihe alebo filme.

Čo si zadovážiť, ak si chceš uľahčiť robotu:

  • kuchynský robot, ktorý za teba urobí najmenej príjemnú prácu
  • v mrazničke naporciované mäso
  • raz za týždeň urob väčší nákup

Financie

Otázka peňazí pri tejto téme je kúsok zradná. Ak by sa ma niekto opýtal, čo je podľa môjho názoru výhodnejšie, určite by som odpovedala, že variť doma sa oplatí viac. No je to skutočne tak? Minulý víkend som sa rozhodla, že si na raňajky pripravím praženicu. V miestnych potravinách som kvôli tomu bola dvakrát a minula som sedem eur. Aj nakupovať výhodne sa človek musí naučiť. Najväčšia chyba je ísť nakupovať hladný. Neodporúčam ak nechcete dopadnúť ako ja vtedy – s plným košíkom maškŕt, z ktorého skutočne potrebujete akurát tak tie vajíčka. Odporúčam zabezpečiť si základné potraviny a tým myslím raz za týždeň spraviť poriadny nákup, ktorý bude obsahovať napríklad ryžu, cestoviny, mäso, vajíčka, živočíšne maslo, čerstvú a mrazenú zeleninu, ovocie…. Z týchto potravín je ľahké pripraviť si výživné jedlo na každý deň. Je to určite lepšia voľba, ako navštíviť závodnú jedáleň, v ktorej síce za obed aj s polievkou neminiete viac ako 4 eurá, ale odchádzate s pocitom – fajn najedol som sa, ale to je tak asi všetko. Žiadna pridaná hodnota, nízkorozpočtové jedlo, ktoré zasýti človeka ale veľmi nepoteší. O nutričných hodnotách som sa už vyjadrila.

Tip na recept

Podelím sa s vami o môj obľúbený recept, ktorý je rýchly a pre mňa chutný. Inšpirácia, čo si so sebou nabudúce vziať do práce.

  • sójové kocky/ kuracie prsia
  • cibuľa
  • cesnak
  • paradajky
  • mrazená zeleninová zmes
  • zeleninový bujón
  • paradajková omáčka
  • pohánka

 

Príprava

Polovicu zeleninového bujónu rozpustíme v miske s vodou a pridáme pol balenia sójových kociek. Necháme 20 minút postáť. Medzitým si pripravíme ostatné suroviny. Cibuľu pokrájame na malé kocky. Cesnak pokrájame na kolieska. Dve paradajky porežeme na kocky. Cibuľu na miernom ohni potom popražíme do zlatista, ku koncu pridáme cesnak aby nezhorkol. Nasleduje čas na sójové kocky a paradajky. Necháme dusiť päť minút na slabom ohni. Neskôr pridáme zeleninovú zmes podľa svojej chuti a dusíme ďalších päť minút. Nakoniec môžeme zaliať paradajkovou omáčkou. Schválne nepíšem ako soliť a koreniť, to nechám na vás. Pohánku varíme v pomere 1:1 dve minúty a necháme odstáť 20 minút.

Celá príprava jedla trvá cca 30 minút a neminiete viac ako 8 eur za suroviny. Jedlo je veľmi chutné, sýte a hlavne zdravé. Navarené máte na dva dni.

unnamed

Dúfam, že som vás aspoň trochu inšpirovala. Záverom by som chcela podotknúť, že sa nesnažím povedať, že stravovanie v reštauráciách je číre zlo, len si myslím, že je vo všetkom potrebné nájsť mieru.

 

Šéf Toyoty: Elektromobily nie sú pripravené pre masovú výrobu

17.11.2017 22:35

Šéf Toyoty Takeši Učijamada nepovažuje amerického priekopníka vo výrobe elektrických vozidiel Tesla za vzor hodný kopírovania.

John F. Kennedy, Jacqueline Kennedy

Zverejnili ďalších 10 744 materiálov súvisiacich s atentátom na prezidenta Kennedyho

17.11.2017 21:02

Americký národný archív informoval, že 8 336 materiálov zverejňujú úplne a 2 408 čiastočne, pričom 144 sa dostane na verejnosť úplne po prvý raz.

Tesla Semi

Tesla ukázala novinky. Elektrický ťahač a roadster

17.11.2017 20:00

Prototyp elektrického ťahače Tesla Semi a nový športový kabriolet Roadster predstavil vo štvrtok americký výrobca elektrických vozidiel Tesla.

ITAPA 2017: Otvorenie kongresu

Svet zaplavujú dáta neznámych vlastníkov

17.11.2017 20:00

Dáta sa stávajú tovarom. Čoraz väčší počet digitálnych zariadení produkuje záznamy o ľudskej činnosti.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 1691x
Priemerná čítanosť článkov: 1691x

Autor blogu

Kategórie

Archív